نوشته شده توسط : محمدرضا

یافتن جهت‌های جغرافیایی را جهت‌یابی گویند. جهت‌یابی در بسیاری از موارد کاربرد دارد. برای نمونه وقتی در کوهستان، جنگل، دشت یا بیابان گم شده باشید، با دانستن جهت‌های جغرافیایی، می‌توانید به مکان مورد نظرتان برسید. یکی از استفاده‌های مسلمانان از جهت‌یابی، یافتن قبله برای نماز خواندن و ذبح حیوانات است. کوهنوردان، نظامیان، جنگل‌بانان و ... هم به دانستن روش‌های جهت‌یابی نیازمندند. هرچند امروزه با وسایلی مانند قطب‌نما یا GPS می‌توان به راحتی و با دقت بسیار زیاد جهت جغرافیایی را مشخص کرد، در نبود ابزار، دانستن روش‌های دیگر جهت‌یابی مفید و کاراست.

                                   جهت‌های اصلی و فرعی



:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1933
|
امتیاز مطلب : 292
|
تعداد امتیازدهندگان : 84
|
مجموع امتیاز : 84
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 دی 1388 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمدرضا

روش‌های جهت‌یابی در شب

جهت‌یابی با ستاره‌ی قطبی

از آن‌جا که ستاره‌ها به محور ستاره‌ قطبی در آسمان می‌چرخند، در نیم‌کره‌ی شمالی زمین ستاره‌ی قطبی با تقریب بسیاری خوبی (حدود ۰٫۷ درجه خطا) جهت شمال جغرافیایی (و نه شمال مغناطیسی) را نشان می‌دهد؛ یعنی اگر رو به آن بایستیم، رو به شمال خواهیم بود.

برای یافتن ستاره‌ی قطبی روش‌های مختلفی وجود دارد:.

  1. به وسیله‌ی مجموعه ستارگان «دبّ اکبر»: صورت فلکی دبّ اکبر شامل هفت ستاره‌است که به شکل ملاقه قرار گرفته‌اند: چهار ستاره آن تشکیل یک ذوزنقه را می‌دهند، و سه ستاره‌ی دیگر مانند یک دنباله در ادامه ذوزنقه قرار گرفته‌اند. هر گاه دو ستاره‌ای که لبه‌ی بیرونی ملاقه را تشکیل می‌دهند (دو ستاره‌ی قاعده کوچک ذوزنقه؛ لبه‌ی پیاله‌ی ملاقه؛ محلی که آب از آن‌جا می‌ریزد) را [با خطی فرضی] به هم وصل کنیم، و پنج برابر فاصله میان دو ستاره، به سمت جلو ادامه دهیم، به ستاره قطبی می‌رسیم.
  2. به وسیله‌ی مجموعه ستاره‌های «ذات‌الکرسی»: صورت فلکی ذات‌الکرسی شامل پنج ستاره است که به شکل W یا M قرار گرفته‌اند. هرگاه ستاره‌ی وسط W (رأس زاویه‌ی وسطی) را حدود پنج برابرِِ «فاصله‌ی آن نسبت به ستاره‌های اطراف» به سوی جلو ادامه دهیم، به ستاره‌ی قطبی می‌رسیم.

صورت‌های فلکی ذات‌الکرسی و دبّ اکبر نسبت به ستاره‌ی قطبی تقریباً روبه‌روی یکدیگر، و دور ستاره قطبی خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند. اگر یکی از آن‌ها پشت کوه پنهان بود، با دیگری می‌توان ستاره‌ی قطبی را یافت. فاصله‌ی هر کدام از این دو صورت فلکی تا ستاره‌ی قطبی تقریباً برابر است.

اگر برای یافتن ستاره‌ها در آسمان از نقشه ستاره‌یاب (افلاک‌نما) استفاده می‌کنید، به‌خاطر داشته باشید که ستاره‌یاب‌ها موقعیت ستاره‌ها را در زمان، تاریخ و موقعیت جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی) خاصی نشان می‌دهند.

هر چه از استوا به سوی قطب شمال برویم، ستاره‌ی قطبی در آسمان بالاتر (در ارتفاع بیشتر) دیده می‌شود. یعنی ستاره‌ی قطبی در استوا (عرض جغرافیایی صفر درجه) تقریباً در افق دیده می‌شود، و در قطب شمال(عرض جغرافیایی ۹۰ درجه) تقریباً بالای سر دیده می‌شود. بالاتر از عرض جغرافیایی ۷۰ درجه شمالی عملا نمی‌توان با ستاره‌ی قطبی شمال را پیدا کرد.

                                               جهت یابی با هلال ماه



:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1958
|
امتیاز مطلب : 139
|
تعداد امتیازدهندگان : 36
|
مجموع امتیاز : 36
تاریخ انتشار : شنبه 12 دی 1388 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمدرضا

                                جهت‌یابی با نشانه‌های طبیعی

هرگونه‌ای از درختان برش‌ها و خصوصیات خاصّ خود را دارد. باد و آفتاب بر درختان تأثیر می‌گذارند و این سرنخی است برای محاسبه جهت شمال-جنوب.

این روش‌ها خیلی قابل اطمینان نیستند. مثلاً «باد غالب» ممکن است حالت عادی را به طور قابل‌ملاحظه‌ای تغییر دهد و باعث تغییر و انحراف آن شود. همچنین در جنگل‌های انبوه -به دلیل عدم نفوذ و رسوخ آفتاب درون آن‌ها- برخی روش‌ها کارا نخواهند بود. اگر از علامت‌های طبیعی استفاده می‌کنید، برای تصمیم‌گیری، باید هر چند تا علامت مختلف را که می‌توانید پیدا کنید.

بسیاری از روش‌های زیر بر اساس آفتاب هستند: در نیمکره‌ی شمالی زمین، جهت رو به جنوب در معرض آفتاب بیشتری است. تابش خورشید رشد شاخه‌ها و برگ‌ها را زیاد می‌کند.

  • جهت‌یابی با خزه‌ها و گلسنگ‌ها



:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1817
|
امتیاز مطلب : 108
|
تعداد امتیازدهندگان : 30
|
مجموع امتیاز : 30
تاریخ انتشار : شنبه 12 دی 1388 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمدرضا

ارزش جنگل

جنگل به عنوان یکی از ذخایر حیاتی و ثروت عظیم و خدادای است که با استفاده صحیح و موثر از آن می توان زمینه های رشد و توسعه اقتصادی را به ویژه در صنایع مربوط به کاغذ و چوب فراهم ساخت .

جنگل ها بر خلاف سایر منابع که پس از مدتی بهره برداری به اتمام می رسند چنانچه اگر از روی اصول و ضوابط صحیح مورد استفاده قرار گیرند نه تنها تمام شدنی نیست بلکه به عنوان ثروت دائمی تلقی می شود اما متآسفانه همین مختصر ثروت دائمی و ملی خدادای همیشه به طرق مختلف چون چرای دام ، تخریب و قطع بی رویه چوپانان ، تبدیل اراضی جنگلی به زمین های مزروعی و باغات و در نهایت ساخت و ساز مسکونی مدت هاست که ضربات شدیدی به این کارخانه عظیم اکسیژن وارد گردیده است .

جنگلها به طور کلی در توسعه اقتصادی کشورها دارای سه نقش عمده حفاظتی و زیبایی و بهداشتی و تولید دارند در بیابان نقش حفاظتی می توان گفت که به عنوان نوعی پوشش نباتی در جلوگیری از پدیده های مخرب مفید قلمداد می شود .

         اصول بنیادی اکولوژی جنگل



:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1295
|
امتیاز مطلب : 129
|
تعداد امتیازدهندگان : 34
|
مجموع امتیاز : 34
تاریخ انتشار : شنبه 12 دی 1388 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمدرضا

تاثیر طبیعت بر سلامت انسان

کارشناسان می گویند: ارتباط با طبیعت به سلامت انسان کمک می کند و او را از گزند بسیاری از بیماری ها دور نگه می دارد.

موسسه «نچرال» انگلستان با اجرای طرحی قصد دارد مردم را برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به طبیعت تشویق کند. به گزارش بی بی سی کارشناسان می گویند: شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد مجاورت با طبیعت به کاهش استرس و اضطراب و جلوگیری از بیماری هایی نظیر چاقی مفرط کمک می کند. کارشناسان همچنین تاکید می کنند: سلامتی روانی و جسمی بسیاری از مردم با گذراندن ساعاتی از روز در طبیعت، بهبود می یابد و این امر در دنیای مدرن و ماشینی امروز، یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به امراض مختلف است

رابطه انسان وطبيعت درگذرثانيه هاي عمربشر





:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1184
|
امتیاز مطلب : 135
|
تعداد امتیازدهندگان : 35
|
مجموع امتیاز : 35
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 دی 1388 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمدرضا

تأثير طبيعت بر ژن‌ انسان

امروزه اين اعتقاد وجود دارد كه انسان‌ها را مي‌توان به آساني از نظر زيست‌شناختي به نژادهاي گوناگوني تقسيم كرد.

تاكنون كوشش‌هاي متعددي توسط دانشمندان براي دسته‌بندي ملل جهان بر حسب نژاد به عمل آمده است.
برخي مولفان 4 يا 5 نژاد عمده را تشخيص داده‌اند، در حالي كه ديگران بيش از30  نژاد مختلف را شناسايي كرده‌اند. اما استثناهاي متعددي بر اين طبقه‌بندي‌ها يافت شده است كه باعث مي‌شود هيچ يك از آنها عملا قابل استفاده نباشد. براي مثال، نوعي كه معمولا زياد به آن استناد مي‌شود، نژاد «سياه» است كه  فرضا بايد داراي پوست سياه، موي سياه كاملا مجعد و بعضي مشخصات فيزيكي ديگر باشد. [تاریخچه کشف ژن‌ها]

با وجود اين ساكنان اصلي استراليا، يا بوميان، پوست سياه اما موي غيرمجعد و گاهي بور دارند. ظاهر شخصي با پوست كاملا تيره، موهاي مجعد كوتاه و لب‌هاي كلفت در برابر فردي با پوست كمرنگ، موهاي صاف يا فردار و لب‌هاي نازك ممكن است تفاوت‌هاي فيزيكي اساسي را نشان دهد. در واقع تفاوت‌هاي فيزيكي تقريبا به طور كامل محدود به اين گونه جنبه‌هاي ظاهري است.
با توجه به اين تفاوت‌ها دانشمندان درصدد برآمده‌اند تا به كشف منشاء و سرچشمه تفاوت‌هاي فيزيكي و نژادي انسان‌ها پي ببرند.

براساس آخرين يافته‌هاي محققان كه در مجله طبيعت ژنتيك در فوريه 2008 به چاپ رسيده است، مشخص شده كه انسان‌هاي اوليه در بدو پيدايش، مانند حيوانات رفتار مي‌كردند اما به تدريج آموختند كه چگونه آتش را تحت كنترل خود درآورند، براي بقا ابزار آلات مختلفي بسازند و از گياهان تغذيه كنند و زمين را زيركشت خود ببرند. آنها در اين راه به‌طور فزاينده‌اي ياد گرفتند چگونه خود را با قوانين طبيعت وفق دهند و از گزند قدرت‌هاي طبيعي (باد، باران، سيل و غيره) در امان بمانند.

اين تحقيق همچنين نشان مي‌دهد كه تغييرات فيزيكي و ژنتيكي انسان‌ها از 60  هزار سال قبل بر اثر قرار گرفتن در محيط‌هاي طبيعي گوناگون نظير صحرا،  كوهستان و يا قطب شمال آغاز گرديده است كه بر اثر اين عوامل طبيعي انسان‌ها از لحاظ رنگ پوست‌، اندازه و قد، ساختار فيزيكي و يا حساسيت‌ها و مقاومت در  مقابل برخي از بيماري‌ها تقسيم گرديدند.
 منشاء فيزيولوژي اين تغييرات تاثير عوامل طبيعي بر پروتئيني است كه در يك ژن انساني يافت مي‌شود. اين تغييرات باعث آن شده است كه برخي شاخص‌هاي فيزيكي كه در انسان‌ها وجود دارد در برخي ملل قابل مشاهده باشد و در برخي ديگر اين شاخص‌ها اصلا وجود نداشته باشند.

اين ژن تغيير يافته موجب آن شده كه مصونيت انسان‌ها در برابر بيماري‌هايي مانند ديابت، فشار خون و يا حتي ايدز در نژادها و گروه‌هاي انساني متفاوت به نظر برسد. به عنوان مثال بيماري فشار خون و بيماري‌هاي قلبي و عروقي در سياه پوستان آفريقايي تبار درمقابل سفيدپوستان به ميزان قابل توجهي كمتر است. اين ژن همچنين در مورد ضخامت موها، مدل دندان‌ها و طريقه عرق كردن و از دست دادن حرارت بدن نيز نقش مهمي را ايفا مي‌نمايد.

تاثیر اعصار و قرون در رابطه انسان با طبیعت

 



:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,
:: بازدید از این مطلب : 2958
|
امتیاز مطلب : 126
|
تعداد امتیازدهندگان : 31
|
مجموع امتیاز : 31
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 دی 1388 | نظرات ()