خبر هایی از طبيعت و حیات وحش ایران
نوشته شده توسط : محمدرضا

گروه محیط طبیعی: یک قلاده توله پلنگ زخمی که به نظر می رسد کمتر از یکسال سن داشته باشد، توسط اهالی مینودشت پیدا شده و به اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان منتقل شده بود. دکتر مسعود شکیبا به خبرنگار ما گفته بود که این توله پلنگ از ناحیه ساعد دچار آسیب شده بود. هم اکنون این توله پلنگ، با تلاش های اداره کل محیط زیست گلستان، بهبودی نسبی خود را به دست آورده و از آن در اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان نگهداری می شود.

گروه منابع طبیعی: مدیرکل دفتر امور حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین طرحی برای حفاظت از پلنگ خبر داد.

   مهندس حسین محمدی به خبرنگار سبزپرس گفت: پلنگ از گونه های مهم پستاندار در کشور است و تلاش داریم طرحی را با هدف حفاظت و احیای جمعیت این گونه ارزشمند به اجرا بگذاریم.
   او ادامه داد: هم اکنون شرح خدمات پروژه تدوین شده است و پس از بررسی و نهایی شدن این شرح خدمات، برای جذب شرکت مشاور اقدام خواهیم کرد.
   مدیرکل دفتر امور حیات وحش تصریح کرد: پیش از آغاز طرح، نیاز است اطلاعات اولیه از جمله محدوده پراکنش گونه، میزان جمعیت، کلونی های جمعیتی و تهدیدهای گونه و زیستگاه بررسی و مطالعه شود. مطالعات ژنتیک گونه نیز توسط دفتر مربوطه در سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.
   او افزود: با مطالعه دقیق می توانیم برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حفاظت و احیای جمعیت پلنگ در کشور تهیه کنیم و به اجرا در آوریم.
   پلنگ یکی از 10 گونه گربه سان کشور است که تقریباً در تمامی نقاط کشور زندگی می کند. به نظر می رسد در سال های اخیر، فشار به زیستگاه ها و کاهش جمعیت طعمه پلنگ، باعث کاهش جمعیت این گربه سان شده باشد.
   از سوی دیگر فشار به زیستگاه ها باعث شده تا پلنگ ها برای یافتن غذا به حاشیه شهرها نزدیک شوند که این امر وحشت برخی از اهالی را در پی دارد. به طوری که در بسیاری از موارد بومیان اقدام به شکار پلنگ ها کرده اند.
   همچنین عبور جاده از زیستگاه های حساس این گربه سان نظیر پارک ملی گلستان تلفات تعداد زیادی از افراد این گونه را به بار آورده است.
   گفته می شود که از 5 سال گذشته تاکنون، قریب به 40 قلاده پلنگ کشته شده اند که علت مرگ آنها تصادف در جاده و یا شکار توسط بومیان مناطق بوده است.

گروه محیط طبیعی : به تازگی و بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی خزندگان استان رضوی ، 3 گونه خزنده به لیست خزندگان این استان اضافه شد .

    به گزارش سبزپرس و به نقل از روابط عمومی محیط زیست خراسان رضوی، این 3 گونه خزنده،افعی قفقازی از خانواده کروتالیده / زیر راسته مارها؛ گونه سوسمار البرزی از خانواده لاسرتیده از منطقه حفاظت شده قرچغه قوچان و جکوی دم کلفت زگیل دار از خانواده جکوئیده از زیر راسته سوسمارها از منطقه حفاظت شده رئیسی هستند که به لیست خزندگان استان خراسان رضوی اضافه شده اند.
   براساس مطالعات میدانی صورت گرفته در سطح مناطق فوق  توسط مهندس علی خانی، گونه های فوق برای نخستین بار در سطح استان شناسایی و معرفی شدند.

پس از 7 سال غیبت یوزپلنگ های ایرانی در پارک ملی کویر

پس از 7 سال غیبت یوزپلنگ های ایرانی در پارک ملی کویر ، سرانجام دوربین های تله ای نصب شده در منطقه، هفته گذشته حضور دو قلاده یوزپلنگ را به ثبت رساندند.

     به نقل از دبیرخانه پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ، عسکبرداری از یوزها در حالی صورت گرفته که دو ماه پیش ازاین ، کارشناسان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی  که نسبت به عدم مشاهده یوزپلنگ ها در پارک ملی کویر ابراز نگرانی می کردند با تلاش محیط‏بانان منطقه، اقدام به مکان یابی و نصب 40 دوربین تله ای در نقاط مختلفی از پارک کردند تا حضور احتمالی یوزها را به ثبت برسانند . این در حالی است که آخرین مشاهده مستند از یوزها در این منطقه به سال 1381 بازمی گردد.
    بر اساس این گزارش سرانجام این دوربین ها هفته گذشته حضور دو یوزپلنگ را در این منطقه به ثبت رساندند. این یوزها هفته گذشته در زون امن پارک، در حوالی منطقه "سیاه کوه" عکسبرداری شده اند .
   گفتنی است اجرای طرح های اکتشاف نفت و گاز و ذخیره سازی 5 میلیارد متر مکعب گاز در زون امن پارک  ملی کویر توسط وزارت نفت ایران، همچنان محل مناقشه سازمان محیط زیست با این وزارتخانه است و با وجودی که سال گذشته عوامل وزارت نفت اقدام به ورود به پارک ملی و آغاز عملیات خود کرده بودند در نهایت با مفاومت محیطبانان و اعتراض سازمان محیط زیست، این پروژه فعلا متوقف شده؛ چرا که هر گونه عملیات نفتی و اکتشافی که با تخریب غیر قابل جبران منطقه مواجه خواهد شد ، به عنوان بزرگترین تهدید امنیتی برای یوزپلنگ ها محسوب می شود و می تواند نسل یوزپلنگ ایرانی را  در این منطقه، که تا سال های قبل از انقلاب در مجامع بین المللی از ان تحت عنوان «سرنگتی ایران»  یاد می شد ، با خطر انقراض مواجه کند.
 سرنگتی یکی از بهترین پارک های ملی جهان است که در کشور نامیبیا واقع شده و دارای جمعیت قابل توجهی از یوزهای افریقایی است . به دلیل شباهت های پارک ملی کویر ایران با سرنگتی ، این منطقه همیشه به عنوان سرنگتی ایران معروف بوده است .   

   پارک ملی کویر یکی از 19 پارک ملی ایران است که از سال 1346 و به موجب مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در فهرست مناطق تحت حفاظت ایران و جهان به ثبت رسیده است. این منطقه که یکی از 9 ذخیره گاه بیوسفری ثبت شده ایران در یونسکو نیز به شمار می رود هم اکنون با تهدیدات بسیاری مواجه است  که منجر به انقراض نسل گورخر ایرانی در سال های گذشته در این منطقه  شده و همین تهدیدات بقای یوزها را نیز به شدت تهدید می کند.

گروه محیط طبیعی: نخستین عکس از پلنگ در استان هرمزگان گرفته شد.

   محققان انجمن طرح سرزمین موفق شدند تا با استفاده از دوربین های تله ای، از دو قلاده پلنگ در منطقه بشاگرد استان هرمزگان عکس برداری کنند.
   طاهر قدیریان از «طرح سرزمین» به خبرنگار ما گفت: بشاگرد منطقه حفاظت شده نیست اما زیستگاه مشترک پلنگ و خرس سیاه است.
   او ادامه داد: هم اکنون با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان، در حال انجام مطالعاتی روی گوشتخواران بزرگ جثه منطقه خصوصاً خرس سیاه و پلنگ هستیم.
   این عضو انجمن طرح سرزمین گفت: در تلاش هستیم تا با تکمیل مطالعات در مناطق استان هرمزگان بتوانیم زیستگاه مناسب خرس سیاه در استان را برای معرفی به عنوان منطقه حفاظت شده مشخص کنیم.
   پیش از این هیچ گونه عکسی از پلنگ در مناطق استان هرمزگان تهیه نشده بود و تمامی اطلاعات از این گونه، مربوط به مشاهدات عینی، نمایه ها و همچنین لاشه جانوران تصادف کرده با اتومبیل بود.
   این عکس ها با استفاده از دوربین های تله ای خودکار که به حرکت و گرمای بدن جانوران حساس هستند گرفته شده است

 گروه محیط طبیعی : برای نخستین بار در طول 8 سال اخیر، عملیات نصب بیش از 80 دوربین تله ای در بزرگترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی در شهرستان طبس آغاز شد .

   به گزارش سبزپرس و به نقل از دبیرخانه پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، نصب بیش از 80 دوربین تله ای در یکی از زیستگاه های یوزپلنگ در حالی صورت می گیرد که پیش از این هیچوقت بیش از 30 دوربین در هر منطقه نصب نشده بود .
   علیرضا جورابچیان، مدیر پروژه حفاظت از یوپلنگ آسیایی با اعلام این مطلب افزود : در حال حاضر  تصاویری که از طریق دوربین های تله ای گرفته می شود بهترین روش برای برآورد جمعیت گوشتخواران از جمله یوزپلنگ محسوب می شود و بعد از تهیه تصاویر، کار بعدی ما شروع می شود که تشخیص هویت هریک از یوزها از روی مقایسه های ریخت شناسی است تا تعداد یوزها به طور تقریبی مشخص شود .
   وی افزود: نصب این دوربین ها در نایبندان طبس با حضور یک تیم از کارشناسان مجرب متشکل از کارشناسان پروژه، دانشجویان علاقمند و آموزش دیده، محیط‏بانان و یک تشکل محلی به نام "کانون سبز اندیشان طبس" انجام می گیرد که نقش محیط‏بانان به واسطه جانمایی درست برای نصب دوربین ها در این کار پررنگ تر از سایرین است؛ چرا که آنها به واسطه حضور مستمر در منطقه و بر اساس مشاهدات و تجربیات خود می توانند محل های گدار یوزها را شناسایی و معرفی کنند .
   جورابچیان افزود: از این 80 دوربین ، 50 عدد آن ساخت ایران است که به تازگی توسط مهندسان "شرکت گتاب الکترونیک" طراحی و ساخته شده و 30 عدد مابقی از دوربین های تله ای ایست که سابقا از طریق  انجمن حفاظت از حیات وحش آمریکا خریداری کرده بودیم . وی عملیات نصب دوربین های تله ای در نایبندان طبس را یکی از جدی ترین و مهم ترین اقدامات پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برشمرد .
   پناهگاه حیات وحش نایبندان با وسعتی بالغ بر یک میلیون و 520 هزار هکتار ، بزرگترین منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست و در حال حاضر بزرگترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی در جهان به شمار می رود که پیش بینی می شود حدود 15 قلاده از جمعیت 70 تا 100 قلاده ای یوز پلنگ های ایرانی در این منطقه زیست کنند .

گروه محيط طبيعي: طرح واگذاري شكارگاه ها به بخش خصوصي در معاونت محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست در حال تدوين است.

   معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست در اينباره به سبزپرس گفت: دراين طرح ، تعدادي از شكارگاه ها توسط بخش خصوصي محافظت خواهد شد و بهره برداري از آن نيز برعهده همين بخش است.
  به گزارش سبزپرس دكتر محمدباقر صدوق گفت: سازمان حفاظت محيط زيست ناظر اين طرح خواهد بود.
   او افزود: اين طرح هم اكنون مراحل مطالعه و تدوين را پشت سر مي گذارد. پس از اتمام اين مراحل جهت تاييد و تصويب به مراجع ذيربط ارايه خواهد شد.
   دكتر صدوق درباره دور جديد صدور مجوز شكار كل،‌ قوچ و پرندگان به خبرنگار سبزپرس گفت: در همه دنيا از حيات وحش بهره برداري مي شود. سازمان حفاظت محيط زيست نمي تواند درها را به روي 500 هزار شكارچي پروانه دار در كشور ببندد.
   او در ادامه با اشاره به اينكه گشودن حساب شده درهاي مناطق به روي شكارچيان به نفع كشور است، افزود:‌ شكار، مواردي نظير اشتغال زايي، درآمدزايي و توليد پروتئين را دربر دارد. همچنين اين شكارچيان مي توانند در مسابقات جهاني شركت كنند.
   معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: وقتي 80 درصد پرنده ها در اثر عوامل طبيعي از بين مي روند،‌ چرا ما خود نتوانيم از آنها بهره برداري كنيم؟
   او تعداد پروانه هاي شكار صادر شده را به نسبت مناطق ، "محدود" اعلام كرد و گفت: متاسفانه اشخاصي در اين امر ابراز عقيده مي كنند كه نه از شكار چيزي مي دانند و نه از صيد.
   دكتر صدوق تنها راه حل براي آگاهي بخشي در اين زمينه را برگزاري مناظره اي بين مسئولات و منتقدان عنوان كرده و گفت: در صدد برگزاري اين مناظره هستيم.
    او با اشاره به اين جمله امام راحل افزود: امام فرموده اند شكار در هر زمان و مكان آزاد است. البته بايد قوانين جمهوري اسلامي ايران نيز رعايت شود. اين مسئله در قانون نيز طرح شده است و ما قوانيني مربوط به شكار و صيد داريم.




:: موضوعات مرتبط: حیات وحش , ,
:: بازدید از این مطلب : 2646
|
امتیاز مطلب : 119
|
تعداد امتیازدهندگان : 30
|
مجموع امتیاز : 30
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1388 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: