10 راه حل برای رفتن به یک سفر ارزان
نوشته شده توسط : محمدرضا

۲در برنامه ریزی سفر تجدید نظر کنید. توجه داشته باشید که این ذات سفر است که می تواند در بهبود روحیه و کسب تجارب جذاب و جدید برای شما و خانواده تان موتر واقع گردد نه مقاصد دور و سفرهای پرهزینه!

لازم نیست مقصد شما حتمأ منزل یکی از آشنایان در دورترین نقطه کشور باشد.اگر به دقت بیندیشید و کمی هم در مورد جاذبه های گردشگری استان خودتان مطالعه کنید خواهید فهمید که شما از بسیاری از آنها اطلاعی نداشته اید یا در صورت آگاهی هنوز برای بازدید از آنها اقدامی نکرده اید و با توجه به بعد مسافت که مسلمأ افزایش هزینه سفر و یا کمبود بنزین تان را به دنبال خواهد داشت . این مسأله می تواند به عنوان یک راهکار مهم برای کاهش هزینه های سفر شما محسوب شود.

 مسلم بدانید مناطق زیبا و ییلاقی بیرجند در بند دره و آبشار چهارده خلاصه نمی شود و جذابیتهای گردشگری خراسان جنوبی چیزی فرا تر از چند آب انبار  مسجد جامع خواهد بود پس بهترین راه کاهش هزینه های سفر پرداختن به سفرهای نزدیک و اجتناب از مسیرهای طولانی می باشد مشروط به اینکه شما مدیریت سفر و برنامه ریزی مناسب جهت گردشگری را بلد باشید و بتوانید سفر خوش و جذابی را برای خانواده تان رقم بزنید.

3-  یکی از بزرگترین مشکلات مردم این است که درک صحیحی از چگونگی و قوانین گردشگری ندارند و از آموزشهای کلاسیک برخوردار نیستند .

این باعث می شود تا شما کیلومترها برای دیدن دریا سفر کنید ولی از افق باز کویر خودتان که سالیانه هزاران گردشگر خارجی را به خود جذب می کند بی اطلاع بمانید.

شما باید تحولی در دیدگاههای خود ایجاد نمائید و با انگیزه ای فراتر از آنچه تا کنون داشته اید به سفر بروید تا لذت بیشتری از آنچه می بینید و شاید تا کنون توجهی به آن نداشته اید ببرید.

حشرات ، گیاهان، جانوران، اکوسیستم، تاریخ، زندگی بومیان، سوغات، و ... صدها چیز دیگر در هر منطقه که شما از آن عبور می کنید وجود دارد که شما از آن بی اطلاع هستید و دانستن آنها می تواند برای شما و خانواده تان بسیار جذاب باشد و از همه مهمتر نقش مهمی در آموزش فرزندانتان و درک آنها از محیط اطرافشان داشته باشد.

سعی کنید قبل از سفر در مورد مسیر مورد نظرتان مطالعه کنید حتی قسمتی از این تحقیق را به فرزندانتان بسپارید. لیستی از جذابیتها تهیه کنید، آرامگاهها ، حیات وحش، دیدنیهای طبیعی و ... و در طول سفر سعی کنید به یک یک آنها سر بزنید.

نکته جالب این است که در پایان همین سفر کوتاه متوجه خواهید شد  که این سفر به اندازه چند سال تحصیلی و یا زندگی روزمره ، برای شما و خانواده تان تجارب مفید و آموزنده در برداشته است و دیگر افسوس پول دور ریخته شده جهت چیپس و پفک را نخواهید خورد.

4-  با افراد آگاه و کسانی که تجارب زیادی در سفر دارند مشورت کنید از هر طریق ممکن برای انجام سفر خود اطلاعات جمع کنید و تهیه این بهترین راه ممکن می تواند مراجعه به ادارات میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری باشد؛ مسلم بدانید اطلاعات ذیقیمتی دریافت خواهید کرد.

5-  سفر خود را به صورت گروهی برگزار کنید شما می توانید ازطریق رایزنی با خانواده و یا دوستان برنامه ریزی مشترک داشته باشید ضمن اینکه خرد جمعی، خود یکی از بهترین راههای موفقیت در مدیریت و انجام برنامه می باشد . در این صورت شما حتی می توانید از اتوبوس یا مینی بوس های کرایه ای استفاده کرده و علاوه بر کاهش هزینه سفر در صرفه جوئی سوخت نیز گام بزرگی بردارید. خانواده و بچه ها نیز علاوه بر لذت بردن از مواهب سفر گروهی می توانند تجربه مفیدی در ارتباط جمعی و تعاملات اجتماعی بدست بیاورند و روحیه زندگی و مشارکت جمعی را تجربه کنند.

6-  بجای خرید سوغات و هر آنچه به نظرتان جدید و جذاب می نماید عکس بگیرید تا هم یادگاری از آنچه توجه تان را به خود جلب نموده داشته باشید و هم از وسوسه خرید های غیر ضروری خلاص شوید. آموزش این نکته به بچه ها نیز می تواند نقش مهمی در جلوگیری از مصرف گرایی آنها به شمار رود.

7-  لوازم سفر مناسبی تهیه کنید و لیست کاملی از آنچه مورد نیاز خواهد بود داشته باشید و قبل از سفر آنرا مرور نمائید؛ مثلأ همراه داشتن یک چادر مناسب و استاندارد میتواند از هزینه های گزاف اجاره منزل یا هتل بکاهد و علاوه بر این لذت شب مانی در طبیعت یا هوای آزاد را نیز  به دنبال خواهد داشت و باید توجه داشته باشید برای خرید آنها با افراد دارای تجربه و متخصص مشورت کنید تا با خرید اجناس بی کیفیت و نامناسب دچار درد سر نگردید.

خوشبختانه لوازم سفری و کمپینگ در بیشتر شهرهای کشور براحتی در دسترس است و شما میتوانید به مرور آرشیو جالبی از این لوازم برای خود دست و پا نمائید.

8-  برنامه آشپزی را قبل از سفر تدارک ببینید و با به همراه داشتن مواد اولیه و یا خرید آنها در محل خواهید توانست از غذائی سالم و ارزان لذت ببرید؛ این امر علاوه بر صرفه جوئی در هزینه تغذیه سفر در تأمین سلامتی شما و خانواده تان نقش مهمی خواهد داشت. توصیه می کنم تحت هیچ شرایطی از غذای آماده بین راهی استفاده نکنید مگر از سلامت آنها اطلاع داشته باشید.

همواره به یاد داشته باشید که مصرف مقداری نان و ماست سالم هزاران بار بر خوردن یک وعده چلو کباب ناسالم ترجیح دارد و اگر مخارج بیماستان را هم در نظر بگیرید حتمأ با من موافق خواهید بود.

9-  حواستان به حساب و کتاب باشد متأسفانه بسیاری از سرویس دهندگان مسافرین از موقتی بودن حضور گردشگران سوء استفاده نموده و علاوه بر ارائه خدمات نامناسب و بی کیفیت ، قیمتهای گزافی را نیز مطالبه می نمایند .

همیشه نحوه و میزان خدمات ارائه شده را جویا شوید و فاکتور یا رسید مطالبه نمائید؛ در صورت بروز هر گونه اختلاف و یا مواجهه با سوء استفاده و یا گرانفروشی نیز میتوانید مراتب را به مراجع ذیصلاح با ارائه مدرک منعکس نمائید.

10-          با دیدگاه یک گردشگر سفر کنید چشمهایتان را بشوئید و دیگر گونه ببینید به محیط اطرافتان دقیقتر از گذشته بنگرید به اختلافها توجه کنید و مرتب سوال کنید لازم نیست که تا رسید ن به مقصد از تمام دیدنیها مسیر چشم پوشی کنید به یاد داشته باشید به یاد داشته داشته باشید که 99% دیدنیهای سفر در طول سفر است نه در مقصد!  

مطالعه کنید و اطلاعات سفر را جمع آوری نمائید ، برای فرزندانتان از مهاجرت پرندگان صحبت کنید از رسوم مردم محلی و از عجائب زندگی حشرات از گیاهان داروئی و صدها نکته آموزنده دیگر که در یک سفر می توانید به فرزندانتان بیاموزید.

با مردم محلی ارتباط برقرار کنید ؛ به آنها احترام بگذارید و سعی کنید با برقراری یک رابطه دوستانه و همراه با صمیمیت ، علاقه خود را به نحوه زندگی و آداب و سنن آنها نشان دهید.

خیلی جاها میتوان از اقامت در خانه های محلی و یا روستایی نهایت استفاده و لذت را برد و گهگاه با صرف مقداری غذای محلی دلی از عزا درآورد و سلامت را میهمان تن ساخت.

در پایان متوجه خواهید شد که دریای بیکران سخاوت و مهمان نوازی روستائیان شما را سخت شیفته مهر و محبتشان کرده و جدائی را ناممکن ساخته است.

شما اکنون علاوه بر برخورداری از موهبات یک سفر ارزان ، دوستان جدید و وفاداری را هم پیدا نموده اید.

 دراینجا ده نکته مهم برای برنامه ریزی یک سفر ارزان قیمت عنوان گردید.ولی شما می توانید با ابتکار خود راههای دیگری نیز پیدا کنید و در کاهش هزینه های سفر خود و خانواده تان قدم بزرگی بردارید؛ مهمترین توصیه من به شما اینست که در درجه اول از سفر در مسیرهای طولانی چه از لحاظ مسافت و چه از بعد زمان خودداری نمائید با این کار شما بزرگترین قدم را در کاهش هزینه سفر خود برداشته اید ضمن اینکه به شناخت بهتر و عمیق تری از محیط اطرافتان و استان محل زندگی تان دست خواهید یافت . پاکیزگی محیط زیست هم در سفر فراموشتان نشود؛ یادتان نرود که فرزندانتان از شما الگو میگیرند و خیلی جدی به آنان بیاموزید که فضای اطرافشان ، زباله دانی نیست و به پنجره خودرو به عنوان دریچه یک سطل زباله بزرگ نگاه نکنند.




:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1799
|
امتیاز مطلب : 293
|
تعداد امتیازدهندگان : 86
|
مجموع امتیاز : 86
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 دی 1388 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: