معرفی جاذبه های گردشگری استانها(استان کرمان)
نوشته شده توسط : محمدرضا

موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی استان

استان کرمان در جنوب شرقی فلات مرکزی قرار دارد.این استان از شمال به استان های خراسان ویزد،از شرق به استان سیستان وبلوچستان،از غرب به استان فارس واز جنوب به استان هرمزگان محدود می شود. مساحت استان در سال ۱۳۷۸ معادل۱۷۹۳۹۳٫۵ کیلومتر مربع است و به طور کلی بعد از استان خراسان دومین استان بزرگ کشور از نظر وسعت است . اين استان در قديم استان شماره 8 كشور بوده است و هرمزگان و بخشهايي از يزد را نيز شامل مي شده است.

براساس آخرین تقسمات کشوری، استان کرمان دارای ۱۸ شهرستان، ۵۷ شهر و ۴۵ بخش است. شهرستان‌های آن عبارت‌اند از:

بافت,بردسیر,بم,جیرفت,رابر,راور,رفسنجان,رودبارجنوب,زرند,سیرجان,شهربابک,عنبرآباد,

فهرج,قلعه گنج,کرمان,کوهبنان,کهنوج,منوجان

بلندی‌های استان کرمان دنباله رشته کوههای مرکزی ایران است که از چین خوردگی‌های آتش‌فشانی آذربایجان آغاز می‌شود و تا بلوچستان امتداد می‌یابد و دنباله آن را در فلات مرکزی، حوزه‌های پست داخلی و کویر چندین بار قطع می‌کنند.کوه هزار مرتفع ترین قله استان کرمان و جنوب ایران است و ارتفاع آن ۴۵۰۱ متر می‌باشد و در غرب شهر راین واقع شده‌است. کوه کوشا (کوه شاه بافت) نیز با ارتفاع بیش از ۴۳۰۰متر در ۳۰ کیلومتری شمال بافت قرار دارد. تنوع آب و هوایی استان کرمان به دلیل شرایط خاص اقلیمی در خور توجه‌است .در نتیجه این شرایط اقلیمی، در واحی شمال، شمال غربی و مرکزی آب و هوا خشک و در جنوب و جنوب شرقی گرم و مرطوب است. بارندگیهای ۳۰-۶۰ میلی‌متری دشت نرماشیر و شهداد و ۲۵۰-۴۰۰ میلی‌متری کوههای رابر،ده بکری و جبال بارز، و حتی بیش از ۴۰۰میلیمتر در گوغر و نیز وجود تنها پارک ملی جنوب شرق ایران یعنی پارک ملی خبر در جنوب بافت خود گویای مناطق اکولوژیک متفاوت در این استان است. رژیم بارندگی اغلب به صورت باران است و در محدوده آبان ماه تا اردیبهشت ماه قرار دارد و از بادهای غربی و شمال غربی منطقه تغذیه می‌شود که اغلب موسمی و خشک است و به دلیل در برداشتن انبوه خاک و شن رطوبت نسبی هوا را تقلیل می‌دهد.

شهداد که در کویر لوت قرار گرفته از کانونهای فراوردن مرکبات در ایران است. پسته، گردو ، زیره، خرما، مرکبات، محصولات جالیزی، پنبه، ذرت و ...از سایر محصولات کشاورزی مهم استان می‌باشد.

باغ هایپسته رفسنجان، نخلستانهای بم، باغهای گردوی بافت، گوغر و رابر ،موزستانهای جیرفت همه از کشتگاه‌های بزرگ ایرانند. مس سرچشمه، کرومیت فاریاب، مس میدوک و خاتون آباد شهربابک، مناطق آزاد سیرجان و بم و شهر کرمان هم از مناطق صنعتی این استانند. جیرفت را بخاطر آب و هوای گرمسیری و آب فراوانش، هندوستان ایران و ارزوئیه را کالیفرنیای ایران نامیده‌اند. بافت را به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا(سومین شهر مرتفع ایران) بام کویر و سیبری جنوب می‌گویند. رابر را به دلیل آب و هوای خوش و مناظر طبیعی رامسر جنوب و بردسی را مروارید کویر گفته‌اند. باستان شناسان ایران و جهان استان کرمان را به سبب دارا بودن آثار تاریخی ماقبل میلاد وبسیار تاریخی (که در برخی موارد قدیمی ترین آثار جهان محسوب می‌شوند)از جمله تمدن هلیل رود جیرفت، تپه یحیی بافت و تل ابلیس و قلعه‌های ساسانی کرمان گهواره تمدن نامیده‌اند. به دلیل تنوع زمین شناسی و فراوانی معدن، این استان را بهشت زمین شناسان و معدنکاران نیز گفته‌اند.

بازار ها

بازار های شرقی و غربی،بازار میدان ارگ ،چهار سوق گنجعلی خان،بازار اختیاری،بازار سرداری،بازار عطاری وبازار مظفری.

 کاروانسرا ها

کاروانسرای وکیل ، کاروانسرای علینقی خان،تیمچه حاج اقا عبدالله ، تیمچه کوزه گر ها ،سرای گلشن،سرای جر،کاروانسرا هنود (هندی ها).

 مساجد

مسجد جامع کرمان،مسجد گنجعلی خان ، مسجد امام.

آب انبارها

آب انبار علیمردان خان.آب انبار حاج آقا علی .آب انبار ابراهیم خان

آرامگاه‌ها

آرامگاه شاه نعمت الله ولی ،خواجه خضر،مقبره ی اتابک بر غوچ(بزقش)مقبره میر حیدر،آرامگاه شاه فیروز،ارامگاه اخوند،ارامگاه میر زبیر،مزار شیخ علی بابا.

موزه‌ها

موزه استانه شاه نعمت الله ولی،موزه ضرابخانه،موزه مردم شناسی،موزه باغ تاریخی ماهان موزه حمام قدیمی قریش رفسنجان،موزه باستان شناسی در شهداد،موزه ونمایشگاه دز یخدان قدیمی.

صنایع دستی و سوغات

صنایع دستی کرمان اوازه جهانی داردو عبارتند از !پته دوزی ،قالی کرمان،منسوجات دستباف مانند ترمه، شال بافی. سوغات کرمان شامل زیره ،پسته،عطروعرقیات،خرما و مرکبات همچنین حنا، قاووت وشیرینی های خاصی مثل کلمپه ،کماج سهن،حلوا،خرما ،بریز،حاج بادام و حاج پسته ومسقطی.

 




:: موضوعات مرتبط: عمومی , ,
:: بازدید از این مطلب : 2947
|
امتیاز مطلب : 173
|
تعداد امتیازدهندگان : 42
|
مجموع امتیاز : 42
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 اسفند 1388 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: